mObywatel

mKDR w mObywatel

Od 9 czerwca 2021 r. możliwe jest wyświetlanie Karty Dużej Rodziny
w aplikacji mObywatel. Aplikacja mKDR została zamknięta z końcem czerwca 2021r.

Karta Dużej Rodziny w mObywatelu – inaczej mKDR – dostępna jest dla każdej dorosłej osoby, której przyznano prawo do KDR i posiadającej ważny polski dowód osobisty i każdego dziecka, któremu przyznano prawo do KDR
i posiadającemu mLegitymację szkolną. Osoby, które nie posiadają polskiego dowodu osobistego oraz dzieci, które nie posiadają mLegitymacji szkolnej mogą korzystać z KDR w formie tradycyjnej – w postaci plastikowej Karty.

Dzięki mKDR rodziny wielodzietne mogą korzystać z bogatej oferty zniżek
i uprawnień oferowanych przez instytucje publiczne i firmy m.in. z branży spożywczej, paliwowej, bankowej czy rekreacyjnej.

Aplikacja pozwala na przekierowanie użytkowników na portal Emp@tia, gdzie znajduje się mapa partnerów KDR wraz z lokalizacjami i opisem zniżek.

Jak uzyskać Kartę Dużej Rodziny w mObywatelu?

  1. Upewnij się, że Twoja dotychczasowa Karta jest ważna. Jeśli nie masz Karty Dużej Rodziny, złóż wniosek on-line na https://empatia.mpips.gov.pl/ lub Ośrodku Pomocy Społecznej
    we Włoszczowie. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku tradycyjna forma karty będzie do odbioru w Ośrodku Pomocy Społecznej we Włoszczowie, jednocześnie dając możliwość wyświetlania karty w aplikacji mObywatel. Możesz zrezygnować z wnioskowania o Kartę tradycyjną
    i korzystać wyłącznie z formy elektronicznej. Ewentualne domówienie Karty tradycyjnej będzie podlegać opłacie.
  2. Kolejnym krokiem jest pobranie bezpłatnej aplikacji mObywatel
    z Google Play lub App Store bądź jej aktualizacja do najnowszej wersji.
  3. Uruchom aplikację mObywatel.
  4. Na głównym ekranie aplikacji mObywatel wybierz Dodaj dokument
    (lub Dodaj swój pierwszy dokument – jeśli korzystasz z aplikacji pierwszy raz).
  5. Z listy dokumentów wybierz Karta Dużej Rodziny.
  6. Zapoznaj się z regulaminem usługi i zaakceptuj go, następnie wybierz Dalej.
  7. Korzystasz z mObywatela po raz pierwszy?
    • Tak: potwierdź swoje dane korzystając z Profilu Zaufanego lub innej metody identyfikacji.
    • Nie: przejdź do kolejnego punktu.
  8. Sprawdź, czy Twoja Karta została wyświetlona prawidłowo.

Najprościej i najszybciej złożysz wniosek za pośrednictwem Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia– empatia.mpips.gov.pl

  1. Na Platformie Informacyjno-Usługowej Emp@tia, dostępnej pod adresem www.empatia.mpips.gov.pl wybierz moduł eWnioski.
  2. Zaloguj się profilem zaufanym (profil zaufany możesz założyć na platformie ePUAP lub przez wybrane banki) lub podpisem elektronicznym. W tym miejscu możesz również założyć profil zaufany korzystając z bankowości elektronicznej. W przypadku problemów skorzystaj z instrukcji obsługi znajdującej się po lewej stronie ekranu.
  3. Jeśli jesteś na Emp@tii po raz pierwszy, uzupełnij swoje dane oraz dodaj dane członków swojej rodziny. Jeśli korzystałeś już wcześniej z Emp@tii, Twoje dane oraz dane Twojej rodziny będą już zapisane w Twoim koncie.
  4. Na panelu ogólnym wybierz kafelek „Wniosek o Kartę Dużej Rodziny”. Po wybraniu tego kafelka wyświetli się informacja, jakie dokumenty należy przygotować do złożenia wniosku o przyznanie Karty Dużej Rodziny.
  5. Wyszukaj miejscowość, w której znajduje się siedziba gminy Twojego zamieszkania, a następnie zaznacz, do jakiej gminy składasz wniosek.
  6. Sprawdź dane, które zostały uzupełnione automatycznie we wniosku
    i w razie potrzeby zaktualizuj je. Postępuj zgodnie z kolejnymi krokami wskazanymi w kreatorze. Jeśli wybierzesz akceptację automatycznego przypisania Kart, wystarczy, że potwierdzisz dane wskazane na wniosku i będziesz mógł wysłać utworzony wniosek. Jeśli wybierzesz samodzielne przypisanie Kart, kreator wniosku skieruje Cię do kolejnego kroku, w którym będziesz mógł dodać osoby uprawnione do wyświetlania Kart poszczególnych osób lub usunąć zaproponowane osoby.
  7. W ostatnim kroku kreator pokazuje Ci zebrane dane i prosi o potwierdzenie ich poprawności. Jeśli dane są poprawne kliknij przycisk „utwórz dokument”. Zostaniesz przeniesiony do okna, z którego wyślesz dokument. Możesz także wyeksportować wniosek do pliku PDF.
  8. Wysłany wniosek trafi bezpośrednio do gminy, do systemu służącego
    do obsługi wniosków o Kartę Dużej Rodziny.

 

W jaki sposób można uzyskać dostęp do zakładki „Moi bliscy” w KDR w aplikacji mObywatel – w jaki sposób rodzic oraz małżonek rodzica może wyświetlać KDR pozostałych członków rodziny w swojej aplikacji mObywatel?

 

Możliwość wizualizacji KDR pozostałych członków rodziny w aplikacji mObywatel przez rodziców oraz małżonków rodziców związana jest
z koniecznością dodania informacji nt. wizualizacji kart dla danego członka rodziny w systemie służącym do obsługi wniosków KDR w gminie. Umożliwienie wyświetlania kart w zakładce „Moi bliscy” następuje w drodze wniosku (obecnie w części III wniosku lub poprzez złożenie załącznika
ZKDR-04). Jeżeli rodzicowi lub małżonkowi rodzica w KDR w aplikacji mObywatel nie wyświetla się zakładka „Moi bliscy”, zachęcamy do kontaktu
z organem, który przyznał KDR w celu uzupełnienia niezbędnych danych
w systemie służącym do obsługi wniosków KDR.

Komunikat w sprawie wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny oraz wysokości kosztów gminy związanych z przyznaniem tej Karty oraz wydaniem jej duplikatu z ustawy o Karcie Dużej Rodziny.

W jaki sposób umożliwić rodzicowi lub małżonkowi rodzica wyświetlanie KDR pozostałych członków rodziny w KDR w aplikacji mObywatel?

Możliwość wizualizacji KDR pozostałych członków rodziny w aplikacji mObywatel przez rodziców oraz małżonków rodziców związana jest z koniecznością dodania informacji nt. wizualizacji kart dla danego członka rodziny w SI KDR. Procedura jest identyczna jak przy zamkniętej aplikacji mKDR. Umożliwienie wyświetlania kart w zakładce „Moi bliscy” następuje w drodze wniosku (obecnie w części III wniosku lub poprzez złożenie załącznika ZKDR-04). Ustawa o KDR nie określa w jaki sposób należy postąpić w przypadku, w którym obywatel posiada już KDR i chciałby mieć możliwość wyświetlania w aplikacji karty członków rodziny. To we właściwości organu właściwego (gminy) pozostaje decyzja co do sposobu realizacji zapotrzebowania na wizualizacje kart.

Od 9 czerwca 2021 r., koszty realizacji ustawy o Karcie Dużej Rodziny wynoszą:

  • 17 zł za wniosek dla nowej rodziny, niezależnie, czy to rodzina, w której Karty przysługują także dzieciom, czy też wniosek wyłącznie dla rodziców, którzy w przeszłości mieli na utrzymaniu co najmniej troje dzieci.
  • W przypadku gdy po przyznaniu Kart członkom rodziny wielodzietnej nastąpiła zmiana w liczbie członków rodziny wielodzietnej skutkująca koniecznością przyznania kolejnej Karty lub w przypadku przyznania nowej Karty członkowi rodziny wielodzietnej, który był już posiadaczem Karty, lub w przypadku stwierdzenia utraty prawa do posiadania Karty, koszt realizacji ustawy przez gminę wynosi4 zł za przyznanie Karty, a koszt realizacji ustawy przez gminę za wydanie duplikatu Karty oraz wydanie karty tradycyjnej – w przypadku gdy członkowi rodziny wielodzietnej, na jego wniosek, udostępniona już została karta elektroniczna wynosi 2 zł.

Wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny wynosi od 9 czerwca 2021 r. 10 zł, natomiast wysokość opłaty za domówienie tradycyjnej formy Karty, gdy wnioskodawca posiada już Kartę elektroniczną, wynosi
10 zł.

Za rozpatrzenie wniosku o przyznanie Karty Dużej Rodziny, tzw. „uzupełnienie rodziny”, nie przysługuje gminie dotacja. Dotyczy to sytuacji złożenia wniosku dla członka rodziny wielodzietnej, który w chwili składania pierwszego wniosku dla rodziny nie został w nim uwzględniony, ale był członkiem tej rodziny, np. najstarsze 23-letnie czwarte dziecko nie uczyło się, a teraz rozpoczęło naukę na studiach wyższych – przy czym nie dotyczy
to ww. sytuacji, w której dzieci były wskazane na wniosku o przyznanie Kart dla rodziców.

Gminie przysługuje 5% opłaty ponoszonej przez członka rodziny wielodzietnej w przypadku, gdy członek rodziny wielodzietnej wnioskuje o duplikat Karty, członek rodziny wielodzietnej składa wniosek o domówienie tradycyjnej formy Karty, gdy posiada już elektroniczną Kartę.

Niezależnie od powyższego podkreślić należy, że co do zasady Karta przyznawana jest bezpłatnie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy wniosek dotyczy np. przyznania Karty Dużej Rodziny dla członka rodziny wielodzietnej, który był już jej posiadaczem (przedłużenie ważności Karty, zmiana danych na Karcie), nie jest istotne, czy poprzednia Karta była w jednej, czy w obu formach – wnioskując o nową Kartę wnioskodawca nie jest związany tym, jaką formę miała jego poprzednia Karta – nie ponosi zatem opłaty za taki wniosek.